Nu steeds meer Nederlanders besluiten om over te stappen op elektrisch autorijden begint het ineens op te vallen dat het opladen van je elektrische auto vaak langzaam gaat. De vraag is natuurlijk waarom dit gebeurd. Dit komt doordat de snelheid van het laden die de fabrikant belooft de pieksnelheid is. Deze kan je alleen behalen als je aan alle voorwaarden voldoen. De pieksnelheid hangt onder andere af van de auto, het batterijniveau, hoeveel procent je auto nog opgeladen is en de temperatuurhuishouding van het accupakket. Als het accupakket op de juiste temperatuur is dan zal je sneller een hogere laadsnelheid behalen dan wanneer deze koud is. In de zomer kan het juist voorkomen dat het accupakket te heet is waardoor de auto alsnog minder snel laadt.
Hoe kan je zorgen dat er een snellere laadsnelheid wordt behaald?
Om te beginnen hangt dit af van je aankoopbeslissing. Als je een elektrische auto hebt gekocht die beschikt over een actieve temperatuurhuishouding voor het accupakket dan is het belangrijk om te zorgen dat deze altijd goed voorbereid is als je op weg gaat en aankomt bij een snellader. De ene auto regelt dit automatisch, bij de andere zal je dit handmatig moeten instellen. Het is ook belangrijk om pas te gaan laden als je auto onder de 40 procent over heeft. Voor thuis kan je het beste een speciaal laadstation kopen met een speciale kabel en een aparte groep voor in je meterkast. Hiermee laad je sneller en veiliger.
Wat is de maximale laadsnelheid bij een laadpaal?
De laadsnelheid die je kan behalen met je elektrische auto is geheel afhankelijk van de maximum snelheid die de lader en de auto aankan. Als je een auto met 150 kW hebt en de lader 50 kW dan laad je ook maar met 50 kW. Andersom kan het natuurlijk ook voorkomen dat je auto maar 50 kW kan laden en de laadpaal 300 kW, dan laad je maar voor 50 kW vanwege de auto. Bij een laadpaal of snellader hangt de snelheid af van het elektriciteitsnet, de instellingen of limiteringen van het laadstation, de laadkabel, de elektrische auto zelf en de buitentemperatuur. Ook zit er nog een verschil in tussen wisselstroom of gelijkstroom laden.
Meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd opladen
Als er meerdere elektrische auto’s opgeladen worden dan kan het zijn dat de stroom verdeeld wordt over meerdere auto’s. Hierdoor gaat de laadsnelheid ook omlaag. Tevens is het mogelijk dat er een splitsing van het vermogen is. Als het laadstation in totaal 120 kW kan laden en er zijn twee auto’s dan worden beide met 60 kW geladen. Als het laadpunt of snellaadpunt een eigen aansluiting heeft dan kan je ervan uit gaan dat het vermogen dat het laadstation kan leveren ook daadwerkelijk behaald wordt. Dit betekent vaak dat de kast meerdere stekkeraansluitingen heeft voor laders van bijvoorbeeld 50, 150 en 175 kW. Bij 300 kW is het meestal het maximale wat er geladen kan worden en zal het vermogen alsnog gesplitst worden.