Het oliefilter is een van de belangrijkste onderdelen van een auto. Zoals de naam al aangeeft, is dit verborgen onderdeel verantwoordelijk voor het filteren van motorolie voordat het wordt gedistribueerd naar alle bewegende interne motoronderdelen.
Het oliefilter zorgt ervoor dat er geen roet, vuil of metalen elementen kunnen ontsnappen die schade kunnen toebrengen aan de verschillende motoronderdelen die tegen elkaar schuren. Vanwege deze functie is het erg belangrijk om aandacht te besteden aan de kwaliteit van het oliefilter van uw auto.
Wat als er een wijziging moet worden doorgevoerd?
Voor degenen onder u die het oliefilter willen vervangen omdat het niet langer geschikt is voor gebruik, wordt het ten zeerste aanbevolen om het filter te kiezen volgens het onderdeelnummer van de voertuigspecificatie. Vergeet niet echt hoogwaardige oliefilterproducten te gebruiken zoals oliefilter Mann-Filter HU 716/2 heeft een diameter van 66 mm. Ter info, hier zijn de kenmerken:
- Filtertype Filterinzet
- Hoogte (mm) 99
- Binnendiameter [mm] 26
- Binnendiameter 2 [mm] 19,6
- Diameter (mm) 66, 72
- Aanvullend artikel/aanvullende informatie Met pakkingen
- Conditie Geheel nieuw
U kunt niet alleen naar een erkende reparatiewerkplaats of verkoper van reserveonderdelen gaan, maar u kunt ook risico’s nemen door aftermarket-producten te proberen. Maar voordat u dit doet, moet u op de volgende dingen letten.
– Kies een oliefilter waarvan de schroefdraad en boring geschikt zijn voor uw auto. Forceer het niet, omdat het risico bestaat dat het filter niet goed vastzit of zelfs lekt en andere onderdelen beschadigt.
– Zorg ervoor dat het oliefilter een omloopklep gebruikt. Deze omloopklep fungeert als een alternatieve manier om olie te laten stromen wanneer er een verstopping in het oliefilter is.
– Zorg er indien nodig voor dat het oliefilter een terugslagklep heeft. Zijn functie is om de positie van de oliefilterbevestiging met de motor te zien.
Als de positie van de oliefilterbevestiging naar beneden is en de positie horizontaal is, moet u op zoek gaan naar een oliefilter dat is uitgerust met een terugslagklep. De reden hiervoor is dat als het niet is uitgerust met een anti-retourklep, wanneer de motor is uitgeschakeld, de olie in het filter daadwerkelijk kan terugkeren naar het oliereservoir of het carter.
Als er niets aan wordt gedaan, zal deze toestand de motor snel beschadigen, want wanneer de motor wordt gestart, duurt het lang voordat de olie normaal circuleert, terwijl de motor al draait.
De anti-terugslagklep zelf bestaat uit een rubberen ringcomponent met een stalen ring in de vorm van een schijf. Welnu, de ring in de anti-retourklep is wat functioneert als een veer om te sluiten en de olie te dwingen in de motor te blijven wanneer de auto wordt uitgeschakeld. Ik hoop dat dit helpt!