BMW heeft jaren geleden zijn eerste elektrische auto uitgebracht. Dit was de i3, een hatchback die goed ontvangen werd binnen de markt. Hierna hebben ze als volgende elektrische auto een i8 uitgebracht, deze sportieve auto kreeg vooral als commentaar dat het meer de looks had en weinig sportief gevoel bracht tot de rijder. Nu heeft BMW als volgende elektrisch model gekozen voor een middenklasse model, de BMW i4.
De kenmerken van de nieuwe BMW i4
De BMW i4 is een ruime middenklasser die je als de elektrische tegenhanger kan beschouwen van de 3 reeks. Achter het indrukwekkende uiterlijk van de BMW i4 schuilt een volledig elektrische aandrijfmodule die in totaal 531 pk levert. Hiermee zou de i4 in staat moeten zijn om van 0 tot 100 km per uur te gaan in 4 seconden. Als je ervoor kiest om wat rustiger te rijden dan zou de actieradius van de auto 600 kilometer bedragen. Hiermee heeft BMW aardig wat terrein gewonnen als je bedenkt dat de eerste i3 een rijbereik had van rond de 300 kilometer.
De batterij heeft een capaciteit van 80 kWh. Als je deze oplaad met een snellader van 150 kW dan zou je na 35 minuten 80 procent van de batterij hebben volgeladen. De cockpit van de auto heeft een futuristisch uiterlijk en beschikt over een dubbel breedbeeldscherm. Dit scherm vervangt alle fysieke knoppen en hendels. BMW heeft aangekondigd dat de nieuwe i4 in de loop van 2021 in productie wordt genomen.
Het elektrisch rijden lijkt de nieuwe trend te zijn die ook BMW heeft besloten om op te pikken. Het Duitse merk lijkt met de grote spelers in de markt mee te gaan willen spelen. Met de nieuwe i4 lijkt BMW zijn pijlen vooral te richten op het Tesla Model 3 en de Polestar 2.
De voor- en nadelen van elektrisch rijden
Steeds meer consumenten kiezen voor een elektrische auto, dit komt onder andere doordat deze milieuvriendelijker is dan een diesel of benzine auto. Elektriciteit is uiteindelijk ook nog altijd goedkoper dan een LPG auto te rijden. Daarnaast heb je een belastingvoordeel als je een elektrische auto aanschaft tot 2021. De tarieven voor het komende jaar zijn nog niet bekend.
Er zitten echter ook nadelen aan het rijden van een elektrische auto. De auto’s zijn minder geschikt voor lange afstanden, gelukkig zijn fabrikanten hier druk mee bezig en deze nieuwe BMW i4 heeft al een grotere actieradius dan het eerste elektrische model wat ze uitbrachten. Ook het opladen duurt langer dan tanken. Snelladers en oplaadpunten vindt je niet overal. Gelukkig begint hier verandering in te komen en kan je op de meeste plekken in de buurt een publiek oplaadpunt vinden. Hierdoor hoef je je auto niet telkens meer voor de deur op te laden. De snelheid die elektrische auto’s kunnen bereiken is vaak een stuk lager dan die van gewone auto’s, dit is in Nederland geen probleem. Als je de grens overgaat kan dit natuurlijk wel tegenvallen.