Renault heeft duidelijk weinig aandacht besteed aan de veiligheid van de Zoe. Uit de Europese test van NCAP blijkt dat de auto wel op de weg mag rijden, aangezien aan alle normen is voldaan, ondanks dit gegeven mist er moderne technologie op het gebied van veiligheid. Om deze reden krijgt dit model van Renault 0 sterren op de Europese test.
De test van het Euro New Car Assessment Programme heeft een schaal van een tot vijf. Hierdoor kunnen consumenten op een makkelijke manier verschillende auto’s vergelijken op het gebied van veiligheid. De veiligste keuze heeft vijf sterren en daar komt de Renault Zoe niet eens bij in de buurt. Ondanks dat de beoordelingen niet bindend zijn, aangezien het NCAP geen certificatie afgeeft voor weggebruik, is veiligheid wel een belangrijk onderdeel als je een nieuwe auto aanschaft. Zoals velen weten wordt er door fabrikanten van auto’s vaak de aandacht gegeven aan hoe veilig een voertuig nou eigenlijk is.
Dat de Renault Zoe nul sterren krijgt is dan ook niet iets waar de autofabrikant trots op mag zijn. Er zijn tot nu toe maar 3 modellen geweest die een nulscore behaalden op de NACP test. Dat de uitslag van deze test de verkoop van het model niet ten goede zal komen mag duidelijk zijn. Om deze reden zal Renault waarschijnlijk enkele gedwongen aanpassingen aan het model moeten gaan doen. Uiteraard zijn er meerdere punten waarop kritiek is geuit, maar met name wordt de zijairbag genoemd die niet zo veilig is als in voorgaande modellen.
De autofabrikant Renault geeft aan dat het model Zoe een veilige elektrische auto is en voldoet aan alle wettelijke veiligheidsnormen. Daarnaast geeft de autofabrikant aan dat ze constant bezig zijn om te voldoen aan de strengere regels op het gebied van veiligheid. Het specifieke gebied omtrent de airbags, daar is tot op heden nog geen reactie opgekomen.
Ondanks dat de nieuwe Renault Zoe een 0 scoort op de test, was dit wel een van de best verkochte modellen elektrische auto’s binnen Europa. De koplopers op dit gebied zijn de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.3. Naast de Renault Zoe scoort ook de Dacia Logan en Sandero niet erg hoog met betrekking tot veiligheid. Dacia is een onderdeel van autofabrikant Renault. Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat Renault minder inzet op veiligheid dan andere autofabrikanten en dit is jammer. Hopelijk wordt hier in de toekomst meer aandacht aanbesteedt door de autofabrikant.