De meeste batterijcellen voor accupakketten van elektrische auto’s worden op dit moment in Azië geproduceerd. De Europese auto-industrie wil de komende jaren zich voornamelijk richten op de productie van elektrische auto’s en dit betekent dat ze een nog grotere afhankelijkheid van Aziatische toeleveranciers zouden ontwikkelen. De oplossing hiervoor is om binnen Europa nieuwe en grote accufabrieken te gaan bouwen.
Elektrische auto’s hebben de toekomst
Dat elektrische auto’s de toekomst hebben daar is geen twijfel over mogelijk. Veel landen gaan auto’s op brandstof verbieden en om deze reden hebben autofabrikanten besloten om in de toekomst alleen nog maar elektrische auto’s te gaan bouwen. Het is belangrijk dat ze hiervoor minder afhankelijk zijn van Aziatische toeleveranciers en om deze reden hebben ze ervoor gekozen om de productiecapaciteit voor batterijen flink te gaan opvoeren. Op dit moment heeft China de grootste operationele productiecapaciteit met betrekking tot batterijen voor elektrische auto’s. Dit is momenteel ongeveer zeventig procent van de wereldwijde capaciteit en 2,5 keer zoveel dan Europa.
De risico’s van toeleveranciers uit Azië verkleinen
Er zijn op dit moment vele chiptekorten en dit is aan angstbeeld. Met de verwachte groei van de komende jaren is een krapte aan de batterijen een groot probleem. Zeker gezien de grote groeifase waar de industrie zich op dit moment in bevindt. Het is belangrijk dat autofabrikanten de mogelijkheid hebben om extra voorraden op te bouwen en dit kan tot grote leveringsproblemen gaan leiden. Een ander probleem is dat accupakketten veel te belangrijk zijn om hiervoor afhankelijk te zijn van anderen. De batterijen spelen een kritische rol binnen de energietransitie en de vooruitgang in innovatie. Voor Europa is het van strategisch belang om de productie meer op het eigen continent te laten plaatsvinden.
De productiecapaciteit veiligstellen
Op dit moment werken steeds meer fabrikanten samen met hun toeleveranciers om de productiecapaciteit veilig te stellen voor zichzelf. Stellantis, het autoconcern achter Citroen, Peugeot, Fiat, Opel, DS en Jeep heeft inmiddels samen met Saft Batteries het bedrijf Automotive Cells Company (ACC) opgezet. ACC heeft ervoor gekozen om twee fabrieken voor batterijen binnen Europa te openen, een in Frankrijk en een in Duitsland. De bedoeling is dat voor 2023 de productiecapaciteit wordt opgeschroefd van 16 GWh naar 64 GWh op jaarbasis. Het concern van Volkswagen heeft inmiddels iets vergelijkbaars gedaan en werkt samen met het Zweedse bedrijf Northvolt. Gedurende 2021 moet er al voor 32 Gwh geïnstalleerd zijn aan capaciteit en dat wordt uitgebreid naar 40 GWh. Een tweede fabriek moet openen in 2024. Deze fabriek zal starten met 16 GWh op jaarbasis om uit te groeien naar 24 GWh per jaar. Het is de bedoeling dat voor het einde van dit decennium er 240 GWh op jaarbasis geproduceerd wordt.