Heeft u er ooit aan gedacht hoe belangrijk het werk van de wielophanging is? Het speelt een sleutelrol bij het contact tussen de banden en compenseert zowel de natuurlijke rolbewegingen van het voertuig als de wegomstandigheden. Met de juiste vering kunt u het geheel individueel aanpassen aan uw auto en uw rijstijl, voor betere rijprestaties en veiligheid.
Je kan een sportiever rijgedrag voor je auto creëren met onder andere een andere veerpootbrug, stabilisatorstang, sportbanden of andere schokdempers. Met als deze veranderingen zal je al een flinke verbetering merken aan het rijgedrag van je auto. Op het moment dat je je auto nog verder wilt afstellen dan kan je denken aan een instelbare demping, camber, caster, toespoor, uitspoor, onderstuur en overstuur. Professionele race auto’s hebben dit standaard, maar voor een amateur of hobbyist is dit nogal ingewikkelde materie.
Opties waar je aan kan denken is de setup van je auto aan te passen. Niet alles heeft continu sleutelwerk nodig en dat is misschien ook iets teveel gevraagd van je vaardigheden of je tijd. Je kan bijvoorbeeld instelbare schokdempers installeren, hierbij kan je eenvoudig de demping en in sommige gevallen ook de veerlengte met een draaiknop naar je eigen keuze afstellen. Ze zijn duurder dan de niet instelbare schokdempers, maar als je weleens je auto mee naar het circuit neemt dan is dit toch wel belangrijk. Als je gewoon een sportiever rijgedrag op de normale weg wilt dan is een schroefset met een vaste verlaging en zonder een instelbare demping voldoende.
Bij het afstellen moet je je auto goed kennen en analyseren hoe het weggedrag veranderd wordt. Op deze manier weet je pas wanneer je het wenselijke rijgedrag van je auto bereikt hebt. Veelgemaakte fouten zijn dat de voordempers te hard afgesteld worden en dan zal je iedere bobbel in de weg voelen. Op het moment dat de achterzijde neutraal is afgesteld dan krijgt je auto een zweverig rijgedrag. Je moet vele rondjes rijden om de juiste afstelling te vinden voor je auto. Je wilt natuurlijk dat je auto stabiel en prettig op de weg ligt en niet onstabiel of vervelend rijdt na de afstelling. Het is belangrijk om dit zowel in bochten te testen als op lange rechte stukken weg, want op beide zal je auto ander gedrag vertonen en tevens dien je het te testen met verschillende snelheden.