Wanneer u gaat winkelen voor nieuwe remblokken, kan het lastig zijn om het juiste type remblok voor uw voertuig te vinden. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten remmen en remsystemen in gebruik, dus het kennen van de naam van het onderdeel is niet voldoende om een weloverwogen aankoop te doen. Hoe heten deze remmen? Het antwoord is remblokken! Remblokken zijn gemaakt van een stalen steunplaat met daarop een wrijvingsmateriaal.
Hoe het werkt
Remblokken zijn gemaakt van materialen die bestand zijn tegen wrijvingswarmte. Wanneer u op het rempedaal trapt, worden de tegen de rotor gedrukt waardoor de remmen uw auto stoppen. De wrijving tussen het remblok en de rotor zorgt voor warmte. Hoe meer warmte er wordt gecreëerd, hoe moeilijker het wordt om uw auto te stoppen. Het remsysteem gebruikt watervrije (speciaal bereide) remvloeistof om deze warmte af te voeren. Remvloeistof wordt onder druk gezet door een pomp en wanneer u op de remmen trapt, duwt de druk tegen de zuigers in de remklauw, waardoor de remblokken tegen de rotor worden gedrukt.
Afbeelding van remblokken van topautoonderdelen.nl
Welke soorten zijn er?
Er zijn vier soorten remblokken: organisch, keramiek, metaal en koolstofvezel. Organische remblokken zijn ideaal voor dagelijks rijden, op normale wegen en bij gematigd weer. Ze zijn betrouwbaar, remmen de auto gemakkelijk af en hoeven niet regelmatig te worden vervangen. Keramische remblokken zijn een goede keuze als u vaak in natte of ijzige omstandigheden rijdt. Ze zijn zeer effectief in het weerstaan van roest en corrosie, waardoor ze ideaal zijn voor langdurig gebruik. Keramische remblokken zijn ook relatief stil in vergelijking met andere soorten remmen. Metalen remblokken zijn het meest geschikt voor high-performance voertuigen of circuitdagen. Ze bieden het hoogste niveau van remprestaties dat beschikbaar is, maar ze kunnen behoorlijk duur zijn. Metalen remblokken zijn ook zwaarder dan andere soorten remmen en vereisen mogelijk meer kracht om te remmen. Halfmetalen remblokken zijn een compromis tussen de twee belangrijkste soorten remblokken. Ze bieden enkele van de voordelen van zowel metalen als keramische remmen, maar ze zijn niet zo duurzaam of zo effectief als beide typen remblokken als het gaat om weerstand tegen corrosie en roest.
Welk remtype is het beste?
Hoewel beide nu in de meeste auto’s worden gebruikt met schijfremmen voor en trommelremmen achter, zijn schijfremmen nog steeds de betere keuze. Je kunt trommelremmen echter niet uitsluiten. Vanwege hun goedkope kosten en eenvoudig onderhoud kunnen ze op de lange termijn een behoorlijk solide keuze zijn
hoe veranderen
Als het gaat om auto-onderhoud, is het vervangen van je eigen remblokken een relatief eenvoudig doe-het-zelf-project dat kan worden gedaan met behulp van je gebruikershandleiding.
Volg deze stappen om aan de slag te gaan:
- Zoek de remblokken op uw auto. Bij de meeste auto’s bevinden de remblokken zich aan de achterkant van de auto bij de wielas.
2. Verwijder de bouten die de pads op hun plaats houden. Voor deze stap heb je een kruiskopschroevendraaier nodig.
3. Duw de oude pads van de rotor en schijven. Als er stof of vuil op de pads zit, gebruik dan een stofzuiger om deze te verwijderen voordat u ze vervangt.
4. Installeer de nieuwe pads op de rotor en schijven met behulp van de meegeleverde schroeven. Zorg ervoor dat u ze gelijkmatig aandraait met behulp van een momentsleutel of ratel die is ingesteld volgens de specificaties van de fabrikant.
5. Vervang eventueel vuil of stof dat zich tijdens de installatie op de rotoren en schijven heeft verzameld door wat olie of vet, maak vervolgens de bouten weer vast en vervang eventuele afdekkingen indien nodig.
Remblokken en remschijven vervangen - Veiligheid voorop
- Controleer het remvloeistofpeil
- Breng het voertuig omhoog en verwijder het wiel
- Verwijder de bouten en de remklauw
- Verwijder de oude pads en rotor
- Reinig het montageoppervlak van de rotor
- Reinig de nieuwe rotor
- Installeer de nieuwe rotor
- Installeer remhardware
- Zorg dat remblokken klaar zijn om te installeren
- Installeer nieuwe remblokken
- Inspecteer remklauw en zuiger en druk vervolgens samen
- Installeer de remklauw
- Controleer remvloeistofreservoir
- Pomp de remmen
- Controleer het remvloeistofreservoir nogmaals
- Monteer het wiel en laat het voertuig zakken
- Herhaal op de overige wielen
- Ga voor een gemakkelijke rit
wanneer het tijd is om te veranderen
Als uw remblokken minder dan een kwart inch dik zijn (ongeveer dezelfde breedte als een potlood), betekent dit dat ze klaar zijn om te worden vervangen. Remmen maken gierende, piepende of knarsende geluiden? Ze presteren misschien niet zo goed als ze zouden moeten, en het is tijd voor een nieuwe set. Remblokken zijn er in verschillende diktes voor verschillende soorten voertuigen. Als uw pads minder dan een kwart inch dik zijn, bieden ze waarschijnlijk niet genoeg wrijving om de auto te stoppen. Vervang ze door een set die minstens zo dik is en zorg ervoor dat je de remmen regelmatig ontlucht om ze optimaal te laten werken.
6 tekenen dat het tijd is om uw remblokken te vervangen
Piepen of piepen afkomstig van remmen.
Slijpend geluid bij het remmen.
Trilling bij het remmen.
Het duurt langer om te stoppen.
Indicatielampje remblok gaat branden.
Uw remblokken lijken dun te zijn.