Smart #3: Verrassend leuk en functioneel

July 22, 2024

Home » Blog

Smart stond vroeger bekend om kleine, slimme stadsauto’s. De #3 past helemaal niet in dat plaatje. En laten we eerlijk zijn, “#3” is geen geweldige naam voor een auto.

Maar kijk je even door die dubieuze punten heen, dan ontdek je misschien wel een hele fijne, vernieuwde smart.

De #3 is de grote broer van de recente #1 in de nieuwe smart-reeks. Met 4.400 mm is hij ongeveer even lang als een Mercedes A-Klasse. En de styling doet inderdaad denken aan een gekrompen Mercedes SUV, net als het interieur dat de kwaliteit van een Mercedes uitstraalt. En oh ja, hij is ontworpen en ontwikkeld door… Mercedes.

Maar geproduceerd wordt hij in China door Geely, dat veel onderdelen deelt met de Volvo EX30. En diezelfde onderdelen zullen straks ook gebruikt worden in toekomstige Polestars en merken als Zeekr. Verwarrend? Zeker weten. Maar zo werkt de wereldwijde auto-industrie nou eenmaal.

Het resultaat van al die vernieuwingen en kruisingen is een auto die, met een ster op de grille, zo door zou kunnen gaan voor een Mercedes. Gelukkig zit er wel een groot verschil in prijs. De #3 met de grotere batterij kost net geen €44.000 – dat is €14.000 minder dan de goedkoopste Mercedes EQA. Daarmee positioneert smart elektrische modellen zich tussen auto’s als de Vauxhall Astra, Volkswagen ID.3 en zelfs de Tesla Model 3.

Batterijbereik en laden

De smart #3 biedt keuze uit twee batterijgroottes: de Pro (325km) en Pro+ (435km). De Pro is goedkoper geproduceerd dankzij een ander batterijtype, maar laadt langzamer. De Pro+ laadt wat sneller en heeft een groter bereik. De Premium is de topversie met dezelfde grote batterij als de Pro+, maar voegt daar een warmtepomp aan toe voor extra efficiëntie en nog wat meer kilometers (456km).

Praktisch en bagageruimte

De #3 prioritiseert passagiersruimte boven laadruimte. Hoewel hij zowel voor- als achterin voldoende beenruimte en hoofdruimte biedt, is de kofferbakruimte met 370 liter slechts gemiddeld. Hij heeft een uniek openingsmechanisme (door op de “a” in de smart-badge te drukken) en een onhandige vorm door een plank. Het neerklappen van de stoelen breidt de ruimte uit naar slechts 1160 liter, en de hoge rand maakt het inladen van grote items een uitdaging.

Interieur, design en technologie

De #3 beschikt over een ruim interieur vol met technologie. Standaard is een groot centraal scherm, een kleiner scherm voor de bestuurder en een head-up display. Parkeren is makkelijk dankzij de 360-graden camera en parkeersensoren, want de achterruit is klein. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, want het infotainment systeem is wat verwarrend. De stembediening via een virtuele assistent is niet ideaal. De materialen voelen kwalitatief aan, beter dan bij Volkswagen en Tesla. Veiligheidssystemen zijn uitgebreid aanwezig en werken subtiel. Wel is de snelheidswaarschuwing niet altijd accuraat en de bediening via de hendels is wat onwennig.

Motoren, prestaties en handling

De #3 is verrassend snel met 268 pk, sneller dan veel concurrenten. In 5.8 seconden zit je op 100 km/u, wat best indrukwekkend is voor een gezinsauto. De #3 is prettig stil en comfortabel. De besturing is daarentegen minder geslaagd. De auto stuurt te licht op de rechte stukken en te zwaar bij manoeuvres en in bochten. De gevoeligheid van het gaspedaal kan ook fijner worden afgesteld.

Prijsstelling

De smart #3 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, met prijzen vanaf €38.500,-. De goedkoopste is de Pro met een kleiner accupakket, goed voor zo’n 200 kilometer actieradius. Deze versie is met name gericht op kopers die vooral in de stad rijden. Voor €43.500,- is er de Pro+ met een groter accupakket (ongeveer 430 kilometer) wat hem ook geschikt maakt voor langere ritten. De topversie, Premium, kost €47.500,- en heeft dankzij een warmtepomp en efficiëntere motor een maximale actieradius van 450 kilometer. Hiermee kan de #3 zich meten met concurrenten als de Volkswagen ID.3 en Nissan Ariya. Let op: dit zijn richtprijzen, de definitieve Nederlandse prijzen worden later bekendgemaakt.

Conclusie

Verwacht je niet teveel van een merk dat vroeger stadsauto’s maakte en nu SUV-coupé-hatchbacks met rare namen bouwt. Toch voelt deze #3 verrassend leuk en betaalbaar aan, een beetje zoals SEAT voor VW is of MINI voor BMW. Hij is ruim genoeg voor een klein gezin, heeft topkwaliteit en is, wellicht onnodig, lekker snel. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht scherpe tarieven. Laten we hopen dat de marketingafdeling wat creatiever wordt met de volgende modelnamen.