De verkoop van je auto kan een flinke onderneming zijn. Na het vinden van de perfecte koper, komt namelijk het ingewikkelde deel: het papierwerk. Fraudes liggen op de loer, er zijn talloze documenten in te vullen, en andere problemen kunnen het verkoopproces bemoeilijken. Maar met de juiste voorbereiding en informatie kun je dit proces stroomlijnen en zorgeloos je auto verkopen. Wij vertellen je graag wat je nodig hebt!
Welke documenten zijn nodig voor de verkoper?
Wanneer je een prijs hebt bepaald voor je auto, moet je klaar zijn om direct het eigendom over te dragen zodra een koper gevonden is. Het is belangrijk om een complete geschiedenis van de auto te verstrekken, inclusief onderhouds- en reparatiegeschiedenis. Dit zorgt voor transparantie en vertrouwen. Als verkoper moet je daarom de volgende documenten klaar hebben:
- Geldige ID-kaart of paspoort, om je betrouwbaarheid als verkoper te tonen.
- Voertuigbewijs, tenaamstellingsbewijs of kentekencard.
- Overschrijvingsbewijs of tenaamstellingscode.
- Onderhouds- en reparatieboekje. Dit is essentieel voor het krijgen van vertrouwen bij de koper.
- Autosleutels en accessoires. Bijvoorbeeld: een keer een dakdrager gehad met een skikoffers erop en wil je die mee verkopen? Dakdrager winkel documenten voor verzekering en/of garantie zijn daarom slim om mee te nemen..
Welke documenten moet de koper meenemen?
De koper moet ook een reeks documenten bij zich hebben om de transactie soepel te laten verlopen. Zorg als verkoper dat je de volgende items van de koper controleert:
- ID-kaart en paspoort. Controleer altijd de identiteit van de koper.
- Bij contante betaling: het benodigde geld.
- Financiële documenten: bij bankoverschrijving, een verklaring van de bank.
- Tenaamstellingscode: de koper ontvangt het eerste deel bij de koop en het tweede deel later thuis.
Afronding van de transactie: zo doe je het
Zodra alle documenten verzameld zijn, moeten beide partijen de volgende stappen doorlopen om de transactie af te ronden:
- Overschrijving van de auto bij een kentekenloket, postkantoor, of via de website van de RDW.
- Aanmaak van een nieuwe kentekencard.
- Opzeggen van de verzekering door de oude eigenaar en ontvangst van het vrijwaringsbewijs.
- Zorgvuldige betaling: Verifieer dat de betaling betrouwbaar is en dat alle informatie over de koper beschikbaar is.
Een gedeeltelijke of onjuiste informatievoorziening kan zorgen voor vertraging en wantrouwen van de koper. Zorg daarom dat alle aspecten van de verkoop goed geregeld zijn. Zo voorkom je problemen of zelfs een last-minute afzegging van de verkoop!