Op het moment dat je besluit om een elektrische auto aan te schaffen dan overweeg je misschien wel een tweedehands model. Tegenwoordig zijn er genoeg tweedehands elektrische auto’s te koop en ook op deze auto’s krijg je een subsidie. De subsidieregeling voor particuliere kopers kwam afgelopen jaar op het juiste moment, aangezien veel mensen besluiten om een eigen auto te kopen in plaats van met het openbaar vervoer te reizen. Met 2000 euro subsidie kies je misschien toch sneller voor een tweedehands elektrische auto dan een model dat nog steeds brandstof verbruikt. Wel zijn er een aantal zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.
Het grootste struikelblok bij tweedehands elektrische auto’s
Een groot struikelblok bij oudere modellen elektrische auto’s is helaas nog steeds de actieradius. Op het moment dat je opzoek bent naar een model dat in de praktijk toch echt wel die 200 kilometer haalt zonder dat hij opgeladen moet worden daarvoor moet je toch flink in je buidel tasten. De prijzen voor een tweedehands elektrische auto met een beetje een fatsoenlijke actieradius beginnen vaak pas bij de 20.000 euro. Als daar een korting van 2000 euro afgaat dan is dat natuurlijk wel mooi meegenomen. Voor ongeveer 10.000 euro kan je een zuinige hatchback vinden zoals de Volkswagen Golf die op brandstof rijdt. Hierbij moet je dan wel weer motorrijtuigenbelasting betalen en de benzine is duurder dan elektriciteit.
De conditie van de batterij van de elektrische auto
Zoals je waarschijnlijk wel weet heeft een batterij niet het eeuwige leven en dat geldt dus ook voor de batterijen van elektrische auto’s. Op termijn verliest deze zijn kracht en wordt je actieradius dus beperkt. Niet alleen ouderdom speelt hierbij een rol, maar tevens het aantal gereden kilometers. De laadcycli die de tweedehands elektrische auto inmiddels heeft doorgemaakt bepaald tevens de degradatie van de batterij. Als je pech hebt kom je met een elektrische auto van 6 jaar oud niet verder dan 70 kilometer op een koude dag in de winter. Nieuwere EV-batterijen kunnen kilometerstanden behalen van 300.000 tot 500.000 kilometer zonder dat ze verlies lijden op de originele actieradius van toen de auto uit de fabriek geleverd werd. Dit kan je vergelijken met de levensduur van een normale personenauto op brandstof tussen de 20 en 25 jaar.
Het snelladen van de elektrische occasion
Veel oudere EV-modellen hebben niet de mogelijkheid tot snelladen bij een snellaadstation. Dit betekent vaak dat ze alleen maar op een normaal laadpunt op een fase met 16 ampere of minder geladen kunnen worden en dit is de laagst mogelijke snelheid. Als je een elektrische occasion aanschaft met een beperkte actieradius is dit erg belangrijk om in je achterhoofd te houden, want je kan niet even snel je elektrische voertuig opladen zoals met de nieuwere modellen als je onderweg bent. Let er ook even op wat het stroomverbruik kost. Als je thuis je auto kan opladen dan ben je al snel goedkoper uit dan als je standaard vastzit aan een openbare laadpaal. Dit is zeker het geval als je ook nog eens zonnepanelen hebt. Thuis kost het laden ongeveer 23 cent per kWh en bij een gewone laadpaal ben je tussen de 20 en 60 cent per kWh kwijt.