Bij deze is het definitief, Skoda is niet langer het budgetmerk van de Volkswagen Groep. De nieuwe Skoda Enyaq iV is op veel punten vergelijkbaar met de ID.4 van Volkswagen, terwijl deze EV op andere punten een stuk beter is uitgedacht. Het begint al met de binnenzijde van de Skoda Enyaq iV. Je krijgt het idee of je een sfeervolle huiskamer binnen bent gestapt. Dit is dan ook de nieuwe stijl van Skoda. Deze binnenzijde van de auto van Skoda geeft precies aan hoe Skoda tegenwoordig zichzelf in de markt wil zetten met betrekking tot de ontwikkeling en positionering van hun modellen. Vroeger stond Skoda bekend om hun eenvoudige aangeklede auto’s en ontwerpen die rechttoe, rechtaan waren met no-nonsense voorzieningen.
Het interieur is alleen nog maar het begin bij deze elektrische SUV
In het interieur van de nieuwe Skoda Enyaq iV is een sterke focus gelegd op details en veel aandacht besteed aan de aankleding. De nieuwe Volkswagen ID.4 komt op dit gebied vooral geforceerd over met een moderne en zakelijke hardheid. Tevens de gebruikte materialen in de ID.4 zijn minder fraai dan die van de nieuwe Skoda. Een ander punt waarop deze elektrische SUV van Skoda hoog scoort is de ergonomie en het bedieningsgemak in de cockpit. Bij Volkswagen zijn ze enigszins doorgeschoten in de digitalisering, maar Skoda houdt het bij de gebruikelijke indeling op enkele extra knoppen i het menu na. Deze knoppen zorgen ervoor dat je sneller komt waar je moet zijn en daarom zijn ze van toegevoegde waarde. Het spraakbedieningssysteem in zowel de Volkswagen als de Skoda werkt niet zo effectief als die van de concurrentie.
Slimme oplossingen en veel ruimte vind je terug in deze EV
Een van de keuzes die Skoda heeft gemaakt is om de elektrische SUV uit te rusten met een ander remsysteem dan de ID.4 van Volkswagen. Op het moment dat een elektrische auto afremt op zijn elektromotor dan kan de energie die vrijkomt worden opgeslagen in de accu. Bij de ID4 zijn er twee standen, in de nieuwe Skoda Enyaq kan je zelf je remkracht aanpassen of kan je ervoor kiezen om je auto dit te laten regelen. De bedieningsknoppen hiervoor zijn gevestigd aan het stuur en makkelijk bereikbaar. Ook het dakraam van de Enyaq kan open in tegenstelling tot de ID.4. De nieuwe Skoda beschikt ook over de gebruikelijke ruimte en slimme oplossingen zoals grote portiervakken, veel beenruimte en een grote bagageruimte. Daarnaast zijn er ook nog een aantal grappige en doordachte extra’s te vinden zoals paraplu’s in de portieren aan de voorzijde en ijskrabber die is weggewerkt in de bekleding van de achterklep.
De snelheid van de nieuwe Skoda Enyaq iV
Bij de aanschaf van deze nieuwe elektrische SUV heb je de keuze uit verschillende elektromotoren en accupakketten. Het traagste model is de iV50 met 109 kW en 150 pk. De actieradius van dit model is 350 kilometer. Het snelste model dat op dit moment verkrijgbaar is, de iV80 heeft 150 kW en 204 pk. Je kan er maximaal 520 kilometer mee rijden per laadbeurt. Later dit jaar komt er nog een model bij die besteld kan worden met een tweede elektromotor, 260 pk en vierwielaandrijving.