Net zoals inademen en uitademen essentieel is voor mensen, zijn de motoren in onze voertuigen dat ook. De verbrande uitlaatgassen moeten zo snel mogelijk worden afgevoerd, anders stijgen de motortemperatuur en de uitlaatgastegendruk – met vermogensverlies tot gevolg. Een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit vervult dus meerdere doelen. Door gebruik te maken van RVS roest het niet meer en garandeert het een lange levensduur. Tegelijkertijd voert het de uitlaatgassen sneller af en genereert zo meer vermogen. De verhoogde geluidsfactor binnen de wettelijke richtlijnen zorgt voor een extra gevoel van geluk tijdens het rijden.
Door te kiezen voor een goed uitlaatsysteem zal je meer vermogen voelen en horen. Een sportief uitlaatsysteem, race katalysator of een katvervanger met een spruitstuk zorgen ervoor dat je een snellere afvoer hebt van de hete gassen. Hierdoor zal je motor betere prestaties leveren. Je kan dit combineren met een spaghetti spruitstuk en een katvervanger voor meer PK’s en een hoger koppel.
Je ziet tegenwoordig ook steeds vaker dubbele uitlaatsystemen. Dit is een compleet eindstuk van het uitlaatsysteem en geen opzetstuk. Met een sportieve uitlaat weten andere weggebruikers gelijk dat je een sportieve wagen hebt en het ziet er indrukwekkend uit. Als je een dubbele uitlaat wilt hebben dan zullen er meer ophangingspunten bevestigd moeten worden, maar elk tuningbedrijf kan dit voor je doen. Er zijn ovale en ronde dempers beschikbaar. Als extraatje kan je nog een diffuser monteren, zodat de achterkant van je auto er een stuk mooier uitziet. Afhankelijk van hoe groot de opening is van je einddemper en hoeveel isolatie materiaal of glaswol in de demper verwerkt is krijg je een ander soort geluid. Je kan filmpjes opzoeken van de demper die je op het oog hebt om het geluid te horen.
Manieren om extra vermogen en koppel te krijgen is door de downpipe te vervangen. Dit is het eerste onderdeel van de uitlaat en vaak is de standaard versie prima. Anders kan je deze altijd vervangen door een after market product. Je auto zal hierdoor directer en sneller alles oppakken. Als je een open middenpijp zonder katalysator monteert dan krijg je ook meer vermogen.
Als je besluit om je uitlaat door een after market model te vervangen dan is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de geldende wet- en regelgeving. Om te beginnen moet je uitlaat deugdelijk bevestigd zijn, hij moet over de gehele lengte gasdicht zijn behalve voor de afwateringsgaatjes en de uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde die is genoemd in het voertuigreglement. Deze meting wordt bij elk nieuw type auto door de overheid uitgevoerd. Hierna wordt dit niet meer gecontroleerd, ook niet bij de APK keuring. Het is belangrijk om in de gaten te houden of je wel door de vier gassen test bij de APK komt. Op het moment dat je geen katalysator meer hebt bestaat de mogelijkheid dat je hier niet doorheen komt.