De auto is al decennialang het populairste vervoermiddel in binnen- en buitenland. Voor de een is het een praktische manier om van A naar B te reizen, terwijl de ander de auto ook ziet als een statussymbool. Want in de loop der jaren zijn er best wat modellen op de markt gekomen die oogstrelend mooi zijn, of gewoon erg duur. Om deze reden zijn er dan ook heel wat bedrijven gefascineerd geraakt door auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de filmindustrie, waarbij het vooral om snelle en dure auto’s draait. Maar de auto wordt ook praktisch ingezet in andere sectoren.
Fascinatie voor auto’s
De scheiding tussen noodzaak en statussymbool is ook goed te zien bij de verschillende industrieën. Denk bijvoorbeeld aan de filmindustrie. Een goed voorbeeld is Fast & Furious, waarbij het vooral om status, macht, geld en bloedsnelle auto’s draait. Dat terwijl het bij vervoersbedrijven zoals Uber en Bolt vooral om het zo veilig en efficiënt mogelijk vervoeren van klanten draait. Ook de boodschappendiensten zoals Picnic timmeren momenteel hard aan de weg. Auto’s zijn dus niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Filmindustrie en auto’s
De filmindustrie heeft vaak een favoriet onderwerp: bloedsnelle en mooie auto’s. Denk bijvoorbeeld aan klassiekers als Baby Driver van Edgar Wright, The Fast and the Furious (een hele franchise) of de film Gone in 60 Seconds, waarbij het draait om een stel autodieven dat binnen 24 uur 50 auto’s moet zien te stelen. Met spannende achtervolgingsscenes en interessante manieren om een auto te stelen in de hoofdrol.
In ieder geval kunnen we stellen dat de auto voor de filmindustrie vooral een statussymbool is geworden, al zijn er ook aandoenlijke films als Cars en Herbie uitgebracht.
Ridesharing zoals Uber en Bolt
Voor een ridesharingbedrijf als Uber en Bolt is de auto geen statussymbool, maar vooral een manier om mensen zo gemakkelijk mogelijk te vervoeren. Deze diensten doen denken aan de ouderwetse taxi, maar dan moderner. Zo kun je via een app aangeven waar je je op dit moment bevindt en kun je vervolgens een auto bestellen. De chauffeur komt je vervolgens op de afgesproken plek oppikken. Waar je bij taxi’s per kilometer achteraf betaalt, is dat bij een ridesharing dienst niet het geval. Je weet van tevoren wat je betaalt en bovendien zal de chauffeur niet kiezen voor allerlei omleidingen en zijweggetjes, want dat gaat ten koste van zijn inkomsten.
Daarmee zijn de ridesharing bedrijven een geduchte concurrent voor de bekende taxi’s. Taxichauffeurs zijn er dan ook niet blij mee. In Roemenië is daar al jaren gedoe over, maar het Europees Hof besloot in 2020 al dat niet alle bedrijven een vergunning nodig hebben. De auto wordt ook bij dit soort bedrijven steeds meer een statussymbool. Zo kun je vaak tegen een meerprijs kiezen voor een grotere, luxere auto. Er is dus een kans dat je opgepikt wordt door een Jaguar of een hypermoderne elektrische auto.
Boodschappendiensten: gemak bij je thuisbezorgd
Als we de inzet van auto’s en andere vervoersmiddelen iets breder trekken, komen we tot de conclusie dat auto’s ons ook een hoop gemak hebben gebracht. Ben je een dagje ziek en moet je nodig boodschappen doen? Of heb je een drukke baan en kun je echt niet wachten om nog de deur uit te gaan voor wat kleine boodschappen? Geen probleem, want tegenwoordig kun je de boodschappen online bestellen en bij je thuis af laten leveren. Meestal hanteren deze bedrijven wel een minimumbedrag qua bestelling. Het gaat dan om een bedrag van tussen de 20 en de 40 euro.
In rap tempo werd Picnic bijvoorbeeld erg populair. De kleine autootjes met een paar bakken aan boodschappen zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In financieel opzicht gaat het ondanks de populariteit van de dienst niet zo lekker, want het bedrijf maakte 78 miljoen euro verlies. Toch denken we dat zo’n bedrijf in de toekomst wel een blijvertje zal zijn. En anders zullen er ongetwijfeld alternatieven opkomen die hetzelfde willen proberen. Want gemak dient de mens, en daarvoor zijn we best bereid om (flink) te betalen.
Gokken met een autothema
Ook het gokwezen vindt de auto-industrie maar wat interessant. Of je nu gokt in het binnenland, of juist in het buitenlandse casino, je vindt overal wel gokkasten die te maken hebben met het thema ‘auto’s’. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde symbolen die uit de autowereld komen, een bonusspel waarbij je zo snel mogelijk je auto over de finish moet zien te krijgen of andere spellen waarin auto’s centraal staan. In de meeste gevallen hoef je alleen even een account aan te maken en geld toe te voegen aan je speelrekening. Daarna kun je meteen beginnen met spelen. Gaat je hart dus sneller kloppen van auto’s en houd je ook van gokken, dan kun je deze passies combineren in het online casino. Er zijn genoeg spellen te vinden waarbij het om auto’s draait.