In Nederland is het niet toegestaan om je eigen kenteken te kiezen. Dit komt door de strikte regelgeving rondom voertuigregistratie en de uniforme aanpak van kentekenbeheer. De kentekens in Nederland worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) uitgegeven en volgen een specifieke combinatie van letters en cijfers die willekeurig wordt toegewezen. Maar waarom is dat zo?
De redenen voor strikte kentekenregulering
De belangrijkste reden is uniformiteit en eenvoud in beheer. Door een gestandaardiseerd systeem te hanteren, kan de RDW efficiënt en effectief het wagenpark in Nederland beheren. Het maakt handhaving door de politie eenvoudiger, omdat afwijkende of persoonlijke kentekens de herkenbaarheid en het traceren van voertuigen bemoeilijken.
Administratieve lasten
Een ander aspect is de kosten en administratieve lasten die gepaard zouden gaan met het toestaan van gepersonaliseerde kentekens. De invoering van een systeem waarin iedereen zijn eigen kenteken zou kunnen kiezen, zou betekenen dat er extra middelen en mankracht nodig zijn om deze aanvragen te verwerken, wat de kosten voor zowel de overheid als de burger zou verhogen.
In welke landen is het wel toegestaan?
In verschillende landen is het wel mogelijk om een persoonlijk kenteken te kiezen. In de Verenigde Staten kun je in veel staten een gepersonaliseerd kenteken aanvragen, wat vaak wordt gezien als een manier om individualiteit te tonen. De kosten variëren per staat en de opbrengsten worden vaak gebruikt voor lokale projecten of goede doelen. In het Verenigd Koninkrijk kun je ook een gepersonaliseerd kenteken kopen. Het proces is eenvoudig en populair onder autoliefhebbers die hun voertuig een unieke identiteit willen geven. Veel Australische staten bieden eveneens de mogelijkheid om gepersonaliseerde kentekens aan te vragen, variërend van volledig eigen combinaties tot speciale herdenkingsplaten.
Waarom kiezen sommige landen wel voor deze optie?
In landen waar gepersonaliseerde kentekens zijn toegestaan, wordt dit vaak gezien als een bron van extra inkomsten voor de overheid. Daarnaast biedt het burgers de mogelijkheid om hun voertuig een persoonlijke touch te geven, wat de populariteit van deze optie vergroot. De administratieve systemen in deze landen zijn vaak ingericht om met de extra complexiteit om te gaan.
De Renault Trafic in het Nederlandse systeem
Neem bijvoorbeeld de Renault Trafic, een populaire bedrijfswagen in Nederland vanwege de handige inrichting van de Trafic en de mogelijkheid tot een Renault Trafic met dubbele cabine en automaat. Bedrijven die deze auto gebruiken, hebben vaak meerdere voertuigen in hun wagenpark. Een gestandaardiseerd kentekensysteem maakt het beheren van deze vloot eenvoudiger en efficiënter. Elke Renault Trafic krijgt een uniek, door de RDW toegewezen kenteken, waardoor de administratie van onderhoud, verzekeringen en belastingen gestroomlijnd verloopt.
Toch een persoonlijke touch?
Hoewel de verleiding groot kan zijn om een gepersonaliseerd kenteken te willen, vooral voor autoliefhebbers en bedrijven die hun voertuigen willen laten opvallen, biedt het huidige systeem in Nederland duidelijke voordelen op het gebied van beheer, kosten en handhaving. Voor wie toch graag een persoonlijke touch aan zijn auto of Renault Trafic met royale laadruimte wil geven, zijn er tal van andere manieren om dit te doen, zoals gepersonaliseerde stickers of reclame-uitingen op de carrosserie.